Full kontroll på offert, leverans och fiberstock med Stokabs kundportal

Ställer du och dina kollegor regelbundet förfrågningar på nya fiberförbindelser? Vill du se status på din beställning, SLA-nivåer och få möjlighet att följa din beställning ända fram till leverans? Logga in på säkert sätt med bank-ID i Stokabs kundportal och upptäck hur enkelt det är att få överblick över dina fiberförbindelser.

En bild från gränssnittet i Stokabs kundportal

Stokabs kundportal är ett webbaserat system som hämtar uppdaterad data ur Stokabs CRM-system och kart- och dokumentationssystem. Via inloggning med mobilt bank-ID erbjuds du data baserat på ert affärsavtal och er befintliga fiberstock.


Pris direkt!

Du hittar en fastighet antingen på adress, fastighetsbeteckning eller platsnamn. Du kan välja fiberprodukt då portalen listar vilka möjligheter fastigheten har, priset redovisas direkt med dina eventuella avtalsrabatter. När beställningen är lagd kan du se status för leveransen; både för din order och dina kollegors. Du kan också planera din driftsättning genom fastställt leveransdatum och får också en gångvägsbeskrivning till din framtida överlämningsplats.


Så tycker användarna

Linda Saltin är en Stokabs kundansvariga och har arbetat med Stokabs kundportal i tre år.


— Den mest förekommande kommentaren vi får från våra användare är hur enkelt det är att använda portalen, berättar Linda. Tydligt, enkelt och logiska strukturer.


— Vi har ju ett antal funktioner som står på både vår och användarnas önskelista; e-postnotifieringar till flera e-postadresser och möjlighet att ändra fakturareferenser i portalen exempelvis. Och det är på gång!


En sömlös samverkan

Ett steg längre är Stokab System Direkt, vilket är ett API (Application Program Interface). Där integreras användarens egna verksamhetssystem direkt med Stokabs system. En än mer sömlös samverkan.


— Vi har haft stort fokus på våra digitala gränsnitt de senaste åren, säger Jonas Dahl, Försäljningschef på Stokab. Dessa är utvecklade för att upprätthålla hög säkerhet i kombination med kundernas krav på funktionalitet.


De komplexa projekten med planering av stora nätstrukturer hanteras alltid på en högre, strategisk nivå i samråd mellan affärs-, nät- och produktionsavdelningar. Det är de snabba, flexibla, nära på dagliga förfrågningarna på anslutningar; där är Stokabs digitala gränssnitts fördelar som störst.


— Vi bygger fiberinfrastruktur för marknaden. I vår årliga kundupplevelsemätning så kan samtliga kontaktpersoner hos våra ramavtalskunder ge feedback på både vårt nät och våra digitala lösningar. Vi ser fram emot nästa enkät som sker i januari 2024, avslutar Jonas.